Megatrendy nespadly v posledních desetiletích z čistého nebe, jsou důsledkem společensko-ekonomického vývoje. Možná v minulosti, kdy svět nebyl tak propojený, nebylo ani jejich působení tak výrazné, nyní jsou realitou a spíše jejich vliv bude sílit, než se bude tlumit.
Postoj k nim je zatím různý, řada exekutivních orgánů v četných zemích je zatím nezaregistrovala nebo je ignoruje, v řadě vyspělých zemí se přijímají různá užitečná opatření, bohužel zatím ne vzájemně provázaná (to platí i pro EU), stejně tak je na tom podnikatelský sektor. Celá první polovina třetí dekády nového milénia je ve znamení nestability stagnace, řada firem řeší existenční problémy. Ne však všechny, pro jiné firmy se megatrendy stávají fenoménem, a nejen že je zkoumají, ale získané poznatky využívají ke svému prospěchu.
Přední světové poradenské společnosti již pochopily úlohu megatrendů a nabízí své služby, nicméně vrcholovému, popř. i střednímu managementu nic nebrání se v této problematice věnovat jako samostatnému směru své činnosti a získané poznatky aplikovat ve své řídicí činnosti.
Text je omezen na klíčové skutečnosti, s členěním vedeným snahou o přehlednost a srozumitelnost. Může být přínosný jak pro vyšší a vrcholové manažery v podnikatelských, ale i dalších organizacích a užitečný pro studenty, zejména vysokých škol zaměřených nejen na ekonomiku a management.